Exkluzivní premiéry a předpremiéry na Finále. Budete koukat!
Filmy, které premiéra v českých kinech a na televizních obrazovkách teprve čeká, můžete jako první exkluzivně vidět na Finále Plzeň, který se koná od 20. do 25. září. Zahajovací film režisérky Veroniky Liškové Rok vdovy tu bude mít svou světovou premiéru, stejně jako například česko-rakouské drama režisérky Terezy Kotyk Nebelkind: Konec mlčení, dokument Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové či životopisný snímek Smetana z produkce České televize. Další premiérová a předpremiérová uvedení filmů nabídnou jak soutěže, tak sekce První úlovek, České stopy, Německé kino, ZOOM: Pobaltí a Zvláštní uvedení.
„Těší mě, kolik se nám každoročně daří do našeho programu získat premiér a předpremiér a že naši návštěvníci mohou být prvním publikem, které nové filmy či seriály vidí. Svědčí to o vysokém kreditu, který festival mezi tvůrci má. Jsem ráda, že k nám filmaři i diváci mají takovou důvěru a opakovaně se k nám vrací,” uvádí ředitelka festivalu Eva Veruňková Košařová.
Soutěžní filmy
V soutěži hraných a animovaných celovečerních filmů uvede festival v předpremiéře film Kristiny Dufkové Život k sežrání, jehož světová premiéra proběhla na festivalu v Annecy a české publikum ho vidělo už na karlovarském filmovém festivalu. V české premiéře můžete vidět civilní snímek debutujícího Vojtěcha Strakatého After Party, který výrazným způsobem reprezentuje hlas mladé generace a reflektuje obavy, s nimiž se potýká. Film byl na jednom z nejvýznamnějších mezinárodních festivalů, v Benátkách, zařazen do sekce Orrizonti Extra.
Zahajovací film letošního ročníku, Rok vdovy, čeká na Finále premiéra světová. Veronika Lišková, ceněná dokumentární režisérka, se se spoluscenáristou Eugenem Liškou v tomto svém hraném debutu inspirovala deníkovými zápisky Zuzany Pokorné. Ta v nich popisovala šok ze ztráty blízkého člověka i vyčerpávající boj s byrokracií, s nímž se pozůstalí často potýkají. Režisérka Lišková spolu s Pavlou Beretovou v hlavní roli citlivě, bez patosu a klišé, přibližují hrdinčin vnitřní svět a spolu s ní nás provádějí jednotlivými fázemi truchlení.
Další předpremiérou je snímek Od marca do mája debutujícího režiséra Martina Repky. Oproti tradičním rodinným dramatům, zkoumajícím dysfunkční vztahy mezi členy rodinného společenství, tento film předkládá publiku intimní portrét jedné rodiny, jejíž vztahy jsou prodchnuté vzájemnou láskou, respektem a vřelostí a obohacené o jejich vnitřní duchovní bohatství. Snímek si z karlovarského festivalu, kde soutěžil v sekci Proxima, odvezl Zvláštní uznání poroty.
Soutěž dokumentárních filmů nabídne dvě předpremiéry. Portrét mezinárodně uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové ve snímku Ještě nejsem, kým chci být režisérky Kláry Tasovské sklidil nadšené ohlasy na premiéře na Berlinale.
Dokument Ta druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochové zachycuje neviditelný život zdravých sourozenců v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami. Inspirovala ji vlastní zkušenost, a doufá v zažehnutí celospolečenské diskuze.
V soutěži studentských krátkometrážních filmů uvedeme ve světové premiéře snímek Chata, režisérky Elišky Přádové, který se po dvou letech vrací na Finále Plzeň s dalším ponorem do hlavy mladé ženy v psychicky zátěžové situaci. Po atletce Viktorii se tentokrát věnuje dvacetileté Stázce, která se skupinou bývalých spolužáků vyráží oslavit Nový rok na chatu v horách, daleko od ruchu velkoměsta. Další premiérou, tentokrát českou, je Plevel – film Poly Kazak, který byl letošním českým zástupcem na MFF v Cannes a potvrdil tak silnou tradici současné české animace. Pro režisérku se přitom nejednalo o první úspěch – se svým studentským filmem Toro! již vyhrála cenu na MFF v Bilbau.
První úlovek
V sekci První úlovek se letos sešlo hned 15 pozoruhodných děl. Malý pán se po devíti letech vrací na plátna kin, ale už stihl vyrůst. Nové loutkové dobrodružství Radka Berana Velký pán si užije celá rodina.
V předpremiéře festival uvede novou společenskou komedii Jana Hřebejka Výjimečný stav o žárlivém reportérovi (v podání Ondřeje Vetchého) a také o tom, jak těžké je dnes rozeznat dezinformace.
Ve snímku Nebelkind: Konec mlčení režisérky Terezy Kotyk, který byl natočen v rakousko-české koprodukci, sledujeme příběh Rakušanky Hany, chovatelky vlků, která se, když jí jeden z nich uprchne, za ním vydá přes hranice do České republiky, a nečekaně se tak vrací na místo, z nějž byla její rodina po roce 1945 násilně vysídlena. Režisérka se při tvorbě inspirovala životním příběhem vlastní rodiny a do stěžejních rolí obsadila mj. Kláru Melíškovou, Elizavetu Maximovou a Karla Rodena.
Viktor Tauš adaptoval pro filmové plátno mimořádnou divadelní inscenaci Amerikánka, inspirovanou skutečným příběhem, a vycizeloval ji v esteticky působivou audiovizuální rozkoš – mimo jiné s přispěním kamery Martina Douby, střihu Aloise Fišárka a scénografie Jana Kadlece.
V předpremiéře či premiéře si můžete užít i dokumenty, které otevřou zajímavá témata z různých oblastí. Dokument Architektura ČSSR 58–89 v režii Jana Zajíčka a podle námětu Vladimira 518 poskytne doslova nový pohled na některé známé budovy z druhé poloviny 20. století, jejichž podoba se stala tak trochu samozřejmostí. Dokument měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kde publikum velmi zaujal.
Dalšími čerstvými dokumentárními úlovky jsou Identita – příběh českého grafického designu režisérské dvojice Kateřina Mikulcová a Petr Smělík, který vychází z oblíbeného cyklu České televize a na Finále ho čeká světová premiéra a titul Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové (již tradičně ve spolupráci s Olgou Malířovou Špátovou), jenž je portrétem jedné doby, vztahu a tvorby. Režisérka v něm sleduje životní příběh česko-německé novinářky a spisovatelky Dani Horákové, signatářky Charty 77, a jejího manželství s významným filmovým režisérem československé nové vlny Pavlem Juráčkem.
Krátkometrážní snímek Bomba je prvním hraným počinem dokumentaristy Víta Klusáka. V hlavních rolích se objeví Klára Melíšková, Alžběta Malá, Miloslav König, ale také řada herců z plzeňského divadla Dialog. Režisér v něm rozehrává situaci, že na plzeňských vánočních trzích je bomba. A nejedná se o čistou fikci – Klusák ji kombinuje s dokumentárními prvky sobě vlastními…
Ještě před premiérou v České televizi, která proběhne v roce 2025, si na velkém plátně mohou diváci vychutnat životopisný snímek Smetana s Václavem Neužilem v titulní roli významného českého skladatele a dirigenta, jehož dvousté výročí narození si v letošním roce připomínáme. Nebo též nový projekt režiséra Tomáše Bařiny Kotrmelce pana herce, v němž se nadšení studenti (Zdeněk Piškula, Simona Lewandowska) pokoušejí zorganizovat ambiciózní, leč amatérský regionální festival. A všechno se tak trochu hroutí hned s příjezdem hlavní hvězdy, věhlasného herce Bořivoje Vojana v podání Tomáše Töpfera.
Ve světové premiéře se představí i první dva díly připravovaného seriálu televize Prima Náhradníci. V příběhu scenáristky a režisérky Alice Nellis ztvárnili Jana Plodková a Kryštof Hádek bezdětný manželský pár, který se v touze po rodině rozhodne uchýlit ke komplikovanému procesu náhradního mateřství. Krátkometrážní dobové drama Krajan režisérů Pavla Sýkory a Viktora Horáka se pak probojovalo do výběru prestižní soutěže americké Akademie filmového umění a věd, známé jako studentský Oscar. Tento rok je Krajan jediným českým zástupcem a historicky prvním hraným filmem z Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku (FAMO), který se dostal takto daleko. Film byl vybrán z celkem 2 683 přihlášených snímků a postoupil mezi finálovou sedmičku.
Krátký dokument Voda v Africe diváky formou cestopisu přivede do prostředí afrických savan, nekonečných pouští, horských masivů i pod hladinu oceánu, aby vám nabídl jedinečnou perspektivu na problematiku pitné vody, jejíž permanentní zajištění je výsadou a nikoliv samozřejmostí. Festival ho uvede ve světové premiéře.
Předtím, než se objeví na Voyo druhá série Krále Šumavy – Nepřítel lidu, bude její část uvedena i na Finále. Po Davidu Ondříčkovi přebral režijní otěže Damián Vondrášek, který před dvěma lety zaujal oceňovaným seriálem Pět let. Král Šumavy je inspirován skutečným příběhem Josefa Hasila, který se již pokusilo zpracovat vícero tvůrců, mimo jiné Karel Kachyňa a Kristina Vlachová. V předpremiéře mohou diváci také vidět další připravovanou novinku z produkce Voyo Originál - ukázku ze série Studna v režii Terezy Kopáčové. V tragickém příběhu rodiny Jelínkových z roku 1968 ze středočeských Vonoklas se objeví David Švehlík, Johana Matoušková a Filip Červenka.
České stopy
Sekce České stopy představuje snímky, na jejichž vzniku se nejrůznějším způsobem podíleli čeští tvůrci a tvůrkyně. Jedná se jak o filmy vzniklé v rámci koprodukcí, tak o snímky natočené v ČR, případně filmy, na jejichž vzniku se podíleli čeští profesionálové a profesionálky v jednotlivých filmových profesích. V české premiéře uvidíte v této sekci meditativní antropologický dokument Ledová cesta, který vás přenese do země sněhu a mrazu. Vznikl v koprodukci Estonska, České republiky, Litvy a Finska a je natočený na 16mm film. A v předpremiéře historický film režisérky Ivety Grófové Ema a smrtihlav, který se odehrává v Bratislavě za 2. světové války. Snímek byl uveden v hlavní soutěži karlovarského filmového festivalu.
Německé kino
Výběr výrazných celovečerních i krátkometrážních německých snímků najdete v sekci Německé kino. V české premiéře můžete vidět 7 titulů. „U krátkometrážních filmů bychom chtěli návštěvníky upozornit na citlivý dokument Probuzení do ticha o dětských uprchlících z Ukrajiny, který natočila autorská dvojice Miay Zhluktenko a Daniel Asadi Faezi, na snímky Nenech to být, který zkoumá dynamiku partnerského vztahu i morální otázky, Nakonec všichni zpíváme – příběh tří různých generací zasazený do mikrosvěta plaveckého bazénu nebo Čtvrtek, který zkoumá mezigenerační vztahy, neschopnost komunikace i očekávání, jimiž jsou tyto vztahy často zatíženy. Českou premiéru budou mít rovněž celovečerní filmy Arthur & Diana režisérky Sary Summy, debut Hannese Schillinga z novinářského prostředí Dobré zprávy či dokument režisérky Grit Lemke U nás jí říkáme Hanko, který je vůbec prvním filmem o národě Lužických Srbů,” uvádí umělecká ředitelka Lenka Tyrpáková.
ZOOM: Pobaltí
Pobaltská kinematografie má rozhodně co nabídnout. V české premiéře si mohou festivaloví návštěvníci dopřát čtyři krátké filmy. Za lotyšskou filmovou produkci to je retro-futuristická dystopie Limuzína a film Odpor je marný, který otevírá debatu o duševním zdraví. Litevským příspěvkem je film Třešně. Do Estonska vás pak přenese Den saunování. Oba tyto filmy měly svou premiéru na festivalu v Cannes.
Zvláštní uvedení
S Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni spolupracuje festival dlouhodobě. Nejen, že její studenti navrhují ceny pro Studentské poroty ZČU, ale v programu jsou pravidelně zařazeny filmy z jejich dílny v sekci Zvláštní uvedení - Sutnarka uvádí.
V premiéře uvidíte letos krátkometrážní animované snímky Klec režisérky Veroniky Chocenské, Chlapi maj problém Vojty Hakena a Svoboda Jesseho Falty.