Česko: atraktivní filmová destinace
Festival Finále Plzeň do svého letošního programu v sekci České stopy zařadil 2 výjimečné snímky: Jeden život (One Life) a Bastard (The Promised Land), které se natáčely v České republice. Podílelo se na nich vedle řady českých dodavatelů a služeb i mnoho našich filmařů. A v obou hrály zásadní roli české lokace.
Životopisný snímek o Siru Nicholasi Wintonovi Jeden život se natáčel v září a říjnu 2022 v Chomutově, Plzni, Veltrusích, Liberci, na Slapech a v Praze. České lokace tu plní dvojí roli. Jednak – díky tomu, že příběh se zčásti skutečně odehrál v České republice, představovaly samy sebe, jako např. pražské Hlavní nádraží. Jiné pak „hrály“ další místa děje. Například liberecké vlakové nádraží hrálo liverpoolské a exteriér Petschkova paláce představoval londýnskou kancelář. Zahraniční produkce filmu Jeden život v hlavní roli s Anthonym Hopkinsem a v režii Jamese Hawese u nás utratila 96 milionů Kč.
Bastard si pro scény na drsném dánském vřesovišti, ubytovně i impozantním sídle vybral lokace v Ralsku, u Zvánovického potoka, v Jaroměřicích a Libochovicích, kde se natáčelo v průběhu září 2022. České lokace tvoří zásadní součást děje a výrazně se podílejí na celkové vizuální stránce a působivé atmosféře filmu. Film v hlavní roli s Madsem Mikkelsenem a v režii Nikolaje Arcela byl nominován na Zlatého lva na loňském filmovém festivalu v Benátkách. V tomto případě dosáhla útrata zahraniční produkce v České republice 61 milionů Kč.
Rozpočty zahraničních děl plynou až z 67 % do nefilmových odvětví (podle studie společnosti Olsberg-SPI, 2020). Jde například o stavebnictví, dopravu, textilní průmysl, IT služby, hotelnictví a gastronomii nebo řemesla – umělecké kovářství, truhlářství, sklářství, výrobu kostýmů, masek apod. Ročně se jedná o částky v řádech miliard korun a práci pro tisíce Čechů. Podle údajů Státního fondu kinematografie šlo před rokem 2019 o částku 3–5 miliard korun ročně. V roce 2019 se už jednalo o 9 miliard korun a v roce 2021 o téměř 12 miliard.
Mezi projekty, které do ČR přinesly nejvyšší investice, patří například sci-fi seriál Nadace (Foundation) od Apple TV+, jehož útrata je zatím kolem 3 miliard Kč a je zde předpoklad natáčení dalších řad. Za produkci seriálu The Wheel of Time s Rosamund Pike utratilo Amazon Studios již více než 5 miliard Kč. Dále film Netflixu The Gray Man s Ryanem Göslingem, za jehož pouhých 17 dní natáčení američtí filmaři utratili 750 milionů korun, Extraction II. stejného studia v režii Sama Hargravea s Chrisem Hemsworthem, který si pořídil české služby a zboží za 1,6 miliardy korun nebo Nosferatu studia NBCUniversal s Bill Skarsgårdem, Willemem Dafoe a Lily-Rose Depp s útratou téměř 771 milionů korun.
Na straně státu funguje s cílem podpořit svou činností příliv zahraničního kapitálu Czech Film Commission, které je oddělením Státního fondu kinematografie. CFCom byla za svou práci nominována na Global Production Award udílenou na festivalu v Cannes v kategorii Filmová komise roku 2024 a dále na cenu Vynikající filmová komise Mezinárodním sdružením lokačních manažerů, jejíž udílení proběhlo loni v Los Angeles.