Krotitelé soundtracků na Finále

Krotitelé soundtracků na Finále

Proč je fajn poslouchat soundtracky a věnovat se jim? Jaká byla česká filmová hudba za poslední rok a jaká byla dřív? Jak se u nás skládá? Je na ni dost času a peněz? O tom všem si na Finále budou povídat autoři podcastu Krotitelé soundtracků s populárním muzikantem a skladatelem filmové hudby Ondřejem Brouskem 29. září ve Společenském sálu Měšťanské besedy.

A jako bonus pro vás připravili speciální díl o soundtracích k adaptacím Nosferatu, který je od 12. září na Spotify a Hero hero k poslechu.

 

ROZHOVOR

 

Proč vznikl podcast Krotitelé soundtracků?

 

Seznámili jsme se v biografu, kam jsme oba přišli s magnetofonem, abychom si nahráli hudbu a mohli si ji doma pouštět. Oba máme pocit, že filmová hudba je u nás tak trochu na okraji zájmu, a tak jsme si řekli, že o tom uděláme podcast. Když se někde detailně řeší filmy, soundtracky se většinou odbydou jednou větou. Přitom jde o obrovský svět plný fascinujících příběhů, nekonečné zábavy a bizarních nástrojů.

 

Jak rychle se z nápadu stal skutečný projekt?

 

Rychleji, než jsme sami čekali. Od první myšlenky to trvalo asi 7 let a první díl byl venku.

Když se chce, tak to jde rychle! Teď už dva roky plus mínus každý měsíc vydáváme novou epizodu.

 

Co všechno příprava jedné epizody obnáší?

 

Jsou to celé dny práce. Rešerše, poslouchání desítek nahrávek, výběr ukázek, nahrávání, střih a pak se to všechno omylem smaže a začínáte znova. Ale takový už je život. Pořád nahoru a dolů.

 

Jak byste popsali váš styl?

 

Jako jedinečný. Myslíme, že od doby Televarieté tady nic podobného nebylo. Navíc se

pravidelně střídáme v tom, kdo hraje paní Bohdalovou.

 

Je dnes filmová hudba v módě?

 

Určitě. Velcí skladatelé vyprodávají haly, symfonické orchestry hrají naživo celé filmy a

soundtracky jedou na TikToku. Je to možná největší boom filmové hudby vůbec.

 

Jak si v tomhle ohledu stojí česká hudba?

 

Velmi dobře. Máme obrovské dědictví – Zdeňka Lišku, Luboše Fišera, Petra Hapku. Z

novějších autorů pak třeba Karla Havlíčka nebo Ondřeje Brouska. Problém je, že se jejich

hudba často obtížně shání, protože se skoro nevydává, takže musíme bádat v archivech a na opuštěných půdách. Ale blýská se snad na lepší časy, minimálně u Zdeňka Lišky, který začal vycházet u Animal Music.

 

Kde vás posluchači najdou?

Část epizod máme na Spotify, plné verze pak na Herohero, kde nás mohou fanoušci i podpořit drobným obnosem. A doufáme, že si nás poslechnou nejen skalní fanoušci soundtracků, ale i běžní diváci. Ti třeba díky nám zjistí, jak vznikla hudba ke Twin Peaks, proč Radiohead nakonec neudělali bondovku nebo jestli je lepší skládat hudbu pro Mayovky nebo se stát pilotem Luftwaffe. Ale o tom až příště…

38. Finále Plzeň