38. Finále Plzeň očima umělecké ředitelky Lenky Tyrpákové (rozhovor)
Na co se letos nejvíce těší umělecká ředitelka festivalu Lenka Tyrpáková? Přečtěte si v rozhovoru a nalaďte se na blížící se festival!
Lenko, jaká tři slova na F tě napadnou, když se řekne Filmový festival Finále Plzeň?
Fluidní fascinace filmem.
Letošní ročník opět představí to nejlepší z české hrané, dokumentární i animované tvorby. Podle čeho jsou vlastně vybírány filmy do soutěží? Jaká jsou hlavní kritéria?
Do soutěžních sekcí se spolu s členy výběrových komisí snažíme vyskládat filmy tak, aby jako celek představovaly formálně, žánrově i tematicky co nejprestřejší průřez tím, co u nás v audiovizuálním prostředí za období od posledního ročníku vzniklo. Hledáme snímky inspirativní, se svébytnou vizuální podobou a silnými příběhy, filmy, které nějakým způsobem rezonovaly s diváky, ideálně nejen doma. Letos to nebylo vůbec jednoduché a potěšilo nás, kolik filmů se s úspěchem promítalo v zahraničí, včetně obrovského úspěchu, jakým bylo uvedení debutu Zuzany Kirchnerové Karavan v Cannes. Máme radost i z toho, že řada z vybraných filmů otevírá společensky relevantní, citlivá témata, volí méně prošlapané cesty, seznamuje diváctvo s autentickým prostředím a protagonisty, ať je to vietnamská komunita v Letní škole, 2001 Dužana Duonga nebo prostředí dospívajících v hladové dolině na Slovensku v debutu Katariny Gramatové Nahoře nebe, v dolině já či třeba angažovaný dokument Dům bez východu z prostředí obchodu s chudobou v Brně nebo Má země v nedohlednu, zavádějící diváctvo do rodiny Venezuelanů, kteří se z hroutící se země přesunuli do Čech, a snaží se adaptovat na nové prostředí. Pozitivní je i skutečnost, že domácí tvůrci nezapomínají na nejmenší diváky, o čemž svědčí třeba pozoruhodný loutkový film Pohádky po babičce natočený podle předlohy Arnošta Goldflama, který už okouzlil publikum na mezinárodních festivalech Berlinale či Annecy.
Také letos jsou do porot hodnotících soutěžní snímky přizváni výrazní zahraniční filmoví tvůrci a tvůrkyně. Kdo letos v porotách zasedne? A v čem je podle tebe pohled zahraničních filmařů na českou tvorbu obohacující?
Do porot hledáme filmové profesionály se zajímavým portfoliem a profesními zkušenostmi, odborníky, jejichž nestranný pohled zvenčí může přinést cennou perspektivu pro domácí tvůrce. Snažíme se hledat filmaře nejrůznějších profesí, aby se jejich názory v rámci jednotlivých porot vzájemně doplňovaly a aby i jejich vzájemná setkání byla obohacující. Třeba v hlavní porotě se tak letos sejdou rumunský režisér a scenárista Marius Olteanu s belgickým producentem Driesem Phlypo, polskou střihačkou Beatou Walentowskou, finskou herečkou Kristou Kosonen či ukrajinskou filmovou kritičkou Elenou Rubashevskou. Velkou radost máme také z toho, že v porotě televizních a internetových děl zasedne významný americký scenárista Eric Kaplan, který stojí třeba za Teorií velkého třesku či Futuramy.
Kromě exkluzivních filmových předpremiér a premiér Finále nabídne i uvedení očekávaných televizních projektů. Prozradíš, které se do letošního programu dostaly a festivaloví návštěvníci je uvidí dříve než na obrazovkách?
Premiér a předpremiér bude celá řada, publikum určitě potěší, že budou moct na Finále shlédnout první díl nové řady oceňované série Metoda Markovič: Straka, jejíž režie se tentokrát ujali Tomáš Pavlíček s Janem Vejnarem. Velmi očekávané jsou jistě i seriály Monyová s Terezou Rambou v hlavní roli, televizní adaptace oceňovaného románu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch v režii Tomáše Mašína, nový seriál Ratolesti, jehož režie se ujal Michal Blaško či rodinný seriál Alchymistka, navazující na úspěšné filmy.
Nesoutěžní sekce Ženy a film se na Finále objeví teprve podruhé. Které filmařky se v rámci ní tentokrát představí?
Diváci Finále se letos může těšit na setkání s talentovanou herečkou a nesmírně zajímavou osobností Elizavetou Maximovou. Kromě toho, že v programu uvede několik počinů, v nichž si zahrála, včetně premiéry televizního filmu Máma, představí také publiku mezinárodně oceňovanou režisérku Dariu Kashcheevu, již si vybrala jako inspirativní osobnost fimového světa. Daria v rámci pásma svých krátkých filmů kromě oscarové Dcery a řadou cen ověnčené Elektry představí i svá starší studentská cvičení a po filmech bude následovat debata nejen o jejich filmové práci.
Další výraznou osobností, kterou v rámci této sekce letos na Finále přivítáme, je set dekoratérka Beatrice Brentnerová, která byla za svou práci na filmu Nosferatu nominována na Oscara. Publikum tak bude mít příležitost blíže poznat pozadí vzniku dobového filmu a seznámit se s důležitou profesí, jež často zůstává v pozadí.
Dále máme v plánu spolu s Girls in Film představit v průběhu roku další dvě inspirativní filmařky v kinech v Praze a rozšířit tak pole působnosti Finále i do hlavního města.
Sekce ZOOM se letos zaměřuje na výběr filmů ze států Beneluxu. Co nabídne festivalovým návštěvníkům?
V rámci sekce ZOOM se divákům představí tři celovečerní filmy a blok krátkých studentských filmů z belgické filmové školy INSAS, která spolupracuje s českou FAMU. Studenti přijedou osobně své filmy uvést a zažít Finále spolu se svými českými kolegy. Tři celovečerní filmy pak publikum zavedou na tři odlišná místa. V lucemburském Pozvání se vydají na poetickou dokumentární odyseu do Mauretánie. V precizním psychologickém belgickém dramatu Tání, oceněném na Sundance, projdou s hrdinkou Evou vzpomínkami na křehké období dětství a dospívání. V nizozemské tragikomedii Host a ryba třetího dne stráví několik dní spolu s dvojicí mužů, otcem a dospělým synem, kteří k sobě těžko hledají cestu.
Na co se letos na Finále nejvíc těšíš?
Jako každý rok se nejvíc těším na plné kinosály a reakce diváků, na skvělý, sehraný tým, těším se na úvody a debaty s delegacemi, propojování filmařek a filmařů, zpětnou vazbu porot, na (znovu) objevování krás Plzně, na ledňáčky, na Besedu, prostě na fšechno.
A co si nenecháš utéct z doprovodného programu?
Je toho hodně, ale určitě chci stihnout projekci klasického Murnauova Nosferatu v Korandově sboru s živou varhanní hudbou a moc se těším na talkshow s naším porotcem Ericem Kaplanem, protože je to nesmírně zajímavá osobnost, filozof i milovník české kultury a literatury. A navíc mi Teorie velkého třesku hodněkrát zlepšila náladu.
