Scenárista Futuramy a Teorie velkého třesku Eric Kaplan na Finále (rozhovor)

Scenárista Futuramy a Teorie velkého třesku Eric Kaplan na Finále (rozhovor)

Příběh je způsob, jak porozumět světu

 

Mezi letošními členy a členkami mezinárodních porot je také americký scenárista seriálů Futurama či Teorie velkého třesku Eric Linus Kaplan, který zasedne v porotě televizních formátů a internetových projektů. Festivaloví diváci se s ním setkají také v rámci moderované talk show v neděli 28. září od 15:30 hodin, kde navíc představí pilot svého nového animovaného sci-fi seriálu Guys Next Door.

 

Profesí jste scenárista a producent, zároveň máte doktorát z filosofie. Pomáhá vám filozofické vzdělání při psaní scénářů? A pokud ano, jak se tyto dvě oblasti ovlivňují?

 

Pro mě je příběh způsob, jak si vykládat život. I filozofie má v sobě vyprávěcí rozměr – stačí si vybavit Platónovu jeskyni nebo Buddhovo putování z jeho zahrady rozkoší. Neustále hledáme orientaci v čase. A pořád se učíme žít s rozpory a protichůdnými pohledy – mezi podvodníkem a jeho obětí, dítětem a starcem, světcem a bláznem.

 

Televizní seriály Futurama i Teorie velkého třesku, na kterých jste pracoval, předpokládají, že je bude sledovat chytré publikum. Jak náročné je psát chytrý humor? A jak je náročné dělat si legraci z vědeckých věcí?

 

Myslím, že jde především o nesoulad mezi „božím pohledem odnikud“, kterým se dívá věda, a našimi vlastními srdci plnými úzkostí i naděje.

 

Hrané a animované seriály mají pro scenáristy jiné limity z hlediska toho, co si mohou dovolit vymyslet. Práce na kterém formátu vás baví víc?

 

Pro mě je to jako ptát se, co je lepší: klavír, nebo housle? Obojí má své kouzlo a já mám rád oba formáty.

 

Znáte tvorbu některého českého režiséra nebo český film, který vás zaujal? Pokud ano, co vám na něm přišlo zajímavé?

 

Chytilová je obrovská osobnost. K jejím dílům se pořád vracím. A Forman v Hollywoodu natočil několik opravdu mimořádných filmů. Možná je to anachronismus, ale pro mě bude Praha vždycky spojená s Kafkou – je totiž osobností světového významu. Změnil způsob, jakým vypravěči pracují s příběhem.

 

Máte už zkušenost s tím být členem festivalové poroty? Jaký je to pocit hodnotit cizí tvorbu místo vlastní?

 

Nemám. Ale tu povinnost být spravedlivý budu brát velmi vážně!

 

Na co se nejvíc těšíte v souvislosti se svou účastí na Finále Plzeň a cestou do České republiky?

 

Chci se setkat s mladými filmaři, vidět, jak se dívají na svět a jak posouvají umění vyprávění dál!

38. Finále Plzeň